06 - 49 61 41 51

Verblijf

Wanneer u de laatste periode van uw leven bij ons wilt worden opgenomen, is een indicatie voor palliatieve zorg nodig. Deze indicatie wordt gegeven door een arts. De arts kan deze indicatie normaal gesproken afgeven als uw levensverwachting nog ongeveer drie maanden is. Wij kunnen u advies geven bij het verkrijgen van een indicatie. Neemt u dan contact met ons op via telefoonnummer 06 – 49 61 41 51.

Aanmelding of contact maken
Om te beoordelen of een opname in hospice Gasthuis-Hoogezand-Sappemeer een passende oplossing is kunt u contact opnemen met de opnamelijn voor een oriënterend gesprek. Zo’n gesprek is ook mogelijk met uw familie en naasten, uw huisarts, de thuiszorg of de transferverpleegkundige van het ziekenhuis.

Aanmelden voor opname in het hospice kan door u of één van uw familieleden gebeuren, maar ook door de huisarts, thuiszorg of het ziekenhuis. U belt daarvoor met 06 – 49 61 41 51. U krijgt dan een vrijwilliger van het opnameteam aan de telefoon.

Opname
De vrijwilligers nemen bij opname in het hospice contact op met de verpleegkundigen van Thuiszorg ZINN. Het opnameproces wordt dan in gang gezet en u hoort van hen wanneer de opname plaatsvindt.
Indien er een kamer vrij is, kan de opname snel geregeld worden. Als er vanuit de thuissituatie een ambulance nodig is voor het vervoer voor u naar het hospice, dan kan dit geregeld worden door de huisarts. De kosten voor vervoer worden soms vergoed door uw zorgverzekeraar.

Goede begeleiding
Wij proberen u en uw familie en/of dierbaren in het hospice een warm thuis te bieden. En een verblijf met goede begeleiding en een respectvolle zorg. Een waardig alternatief als het thuis niet meer gaat. Het bereiken van een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven in de nog resterende levensdagen staan voor ons centraal. Er zal door ons zoveel mogelijk rekening gehouden worden met uw persoonlijke wensen en die van uw naasten.

Bij opname in het hospice krijgt u twee vrijwilligers toegewezen. Zij zijn de contactpersonen voor u en uw familie en/of dierbaren. Met hen kunt u al uw vragen bespreken en ook zaken regelen die voor u van belang zijn. Na het overlijden zijn de contactpersonen het aanspreekpunt voor de nabestaanden.

Medische zorg
De medische zorg in het hospice wordt verleend door de thuiszorg en uw huisarts. De verpleegkundige zorg wordt gedaan door een vast team van zorgmedewerkers van thuiszorg ZINN. ’s Nachts is iemand van Thuiszorg ZINN aanwezig. Overdag zijn zij altijd waar nodig aanwezig, of op afroep beschikbaar.

Als u uit Hoogezand-Sappemeer komt houdt u uw eigen huisarts. Wanneer u van buiten Hoogezand-Sappemeer komt regelt het opnameteam een huisarts voor u uit Hoogezand-Sappemeer. Dit wordt in goed overleg met uw vorige huisarts geregeld.

De zorg van de huisarts in het hospice is vooral gericht op het creëren van een zo comfortabel mogelijke situatie, dus geen onnodige medische behandelingen meer maar zorg afgestemd op uw behoeftes.

Euthanasie
Incidenteel komt het voor dat mensen een euthanasiewens hebben. In het hospice gelden wat dit betreft dezelfde wettelijke regels als daarbuiten. Uw (huis)arts zal dus moeten beoordelen of de wens in overeenstemming is met de wettelijke vereisten. Als de situatie aan alle eisen voldoet, kan de euthanasie in het hospice plaatsvinden.

Informatieboekje
U krijgt bij opname een speciaal samengesteld boekje met informatie over onze zorg in het hospice.

Eigen bijdrage
Het hospice is een particulier bijna-thuis-huis. Om de kosten te dekken wordt voor het verblijf in het hospice van u een eigen bijdrage gevraagd. Deze eigen bijdrage is € 40 per dag. Dit bedrag is inclusief ontbijt en lunch, maar exclusief warme maaltijd.

Kosten
Voor het betalen van de eigen bijdrage ontvangt u een nota van de penningmeester van de Stichting Gasthuis H-S. De kosten voor verblijf kunnen (gedeeltelijk) via uw zorgverzekeraar vergoed worden. Dit is afhankelijk van de polisvoorwaarden van uw aanvullende verzekering. U of uw familie kunt bij uw ziektekostenverzekeraar informeren of u in aanmerking komt voor een vergoeding van de eigen bijdrage. Als de kosten voor u een probleem zijn, kunnen we altijd proberen gezamenlijk een oplossing te vinden.

Eten en drinken
De eigen bijdrage is inclusief ontbijt en lunch, maar exclusief warme maaltijd. Voor de warme maaltijd moet u zelf zorgen. In de keuken van het hospice kan gekookt worden. Uw familie en/of dierbaren kunnen zorgen voor uw warme maaltijd maar u kunt ook warm eten laten bezorgen. De vrijwilligers warmen het eten zo nodig graag voor u op.

Bezoek kan gebruik maken van de koffie en thee in het huis.

Kamers en voorzieningen

Op de begane grond beschikt het hospice over drie gastenkamers, keuken, toiletten en een bijkeuken. Deze ruimtes zijn toegankelijk voor mindervaliden. Op de bovenverdieping is een logeerkamer, een familiekamer, een linnenkamer en het kantoor voor de vrijwilligers en de verpleegkundigen.

Keuken

In de keuken kunnen ook maaltijden worden bereid. Dit kan door de familie of, indien mogelijk, door uzelf worden gedaan. Ook kunt u de warme maaltijd laten bezorgen. De vrijwilligers maken het dan graag voor u warm.

Gastenkamer

Iedere gastenkamer is ingericht met een comfortabel bed dat in hoogte verstelbaar is. Iedere kamer heeft een kledingkast; een stoel en een gemakkelijke stoel. Elke kamer beschikt over een telefoon met eigen nummer, draadloos internet en een TV. Elke kamer heeft een airco. Eén gastenkamer heeft een openslaande deur naar het terras. De andere twee kamers liggen aan de voorkant van het gebouw. Hier heeft u uitzicht op de Kerkstraat.

Badkamer

Alle gastenkamers hebben een eigen badkamer met douche, toilet en wastafel.

Woonkamer

De ruime woonkamer vormt het hart van het hospice. Het is de plek om gezellig aan tafel te eten, koffie te drinken, bij te praten of de krant te lezen. Aan tafel is ruimte voor gasten, familie, verpleegkundigen, huisartsen en vrijwilligers. Er is ruimte voor een goed gesprek of een praatje over het weer, maar ook voor een lach en een traan.

Tuin

Aan de achterzijde van het gasthuis ligt een tuin waar u gebruik van kunt maken en in alle rust van kunt genieten.

Logeerkamer

Uw naasten zijn altijd welkom en kunnen, als dat noodzakelijk is, blijven overnachten. Dat kan in de logeerkamer. Er kunnen twee personen logeren in de logeerkamer. Als het nodig is kan er ook in de gastenkamer een tijdelijk bed worden bijgezet.

Familiekamer

De familiekamer bevindt zich op de eerste verdieping. In de familiekamer kan de familie zich even terugtrekken.